SWOT-analyse

Sterktes (Strenghts)

Mijn eerste sterke punt is mijn leergierigheid. Voor ik aan mijn echte loopbaan begin wil ik reeds kennis maken met verschillende vormen van arbeid. Mijn eerste studentenjob was in de Delhaize. Ik mocht nog niet achter de kassa zitten omdat ik te jong was. Dus ik moest de rekken of de zuivel aanvullen in de winkel. En als de klant vragen had voor mij moest ik die natuurlijk kunnen beantwoorden. Hierna was ik voor een korte tijd hockeytrainster, maar dit bleek niet mijn ding te zijn. Mijn huidige studentenjob is bij traiteur-slager St-Pierre. In het vijfde en zesde middelbaar heb ik er elke zondag gewerkt. Ik sta er in de winkel en bedien de klanten. Sinds dit jaar werk ik enkel nog in de vakanties omdat ik het te druk heb met taken op school en buitenschoolse activiteiten. Hieruit heb ik geleerd wat ik belangrijk vind aan een job: werken in team spreekt mij aan alsook mensen (klanten) kunnen helpen.

Door mijn leergierigheid durfde ik het aan om uit mijn comfortzone te treden en mijn stage ergens anders dan mijn vertrouwde omgeving te doen. Hierdoor durfde ik mij kandidaat te stellen op de website van stages van UZ Brussel. Via een teamoverleg kreeg ik de stage. Het resultaat was dat ik in Brussel terechtkwam, namelijk bij UZ Brussel. Ik wilde mijn Frans verbeteren en in de praktijk brengen.

 

Mijn tweede sterke punt is dat ik een teamplayer ben, dit komt zowel naar voor in mijn sport (hockey), als in mijn prille werkervaringen. In mijn prille werkervaringen komt dit vooral aan bod bij mijn studentenjob in de slagerij. Daar sta je met vier collega's samen te werken, je moet goed kunnen communiceren met elkaar zodat de klant niet te lang moet wachten. Als de klant iets vraagt van vers vlees, dan vragen we dit aan onze baas. Het kan zijn dat het op dat moment zeer druk is en dan moet je van klant wisselen en gefocust blijven. Bij de slagerij ST. Pierre heb ik ook klantgericht leren werken.

Tijdens mijn stage van 12 weken in het UZ Brussel heb ik geprobeerd een goede collega te zijn. Dat betekent doen wat mijn collega's van me vroegen tijdens de werkuren en lachen en praten tijdens de pauze. Veel collega's zeiden dat ze me zouden missen en we gaven elkaar een knuffel bij wijze van afscheid.

 

Mijn derde sterke punt is dat ik durf heb om dingen te doen. In het vijfde middelbaar heb ik meegedaan aan een uitwisselingsproject naar Zuid-Afrika. Dit was een project van mijn school, SFI Melle samen met het Sint-Pieters Instituut. Het project bestond uit een uitwisselingsproject: twee weken in een gastgezin verblijven in Zuid-Afrika waar ik een "maatje" had en later op het jaar het ontvangen van de Zuid-Afrikaanse studenten bij ons. Om te mogen deelnemen aan het project moesten we een sollicitatiebrief schrijven naar de school. Deze moest je mondeling verdedigen, er werden vragen gesteld zowel in het Nederlands als in het Engels. Ik had die dag zeer veel stress. Eén van de vragen die die dag werd gesteld: "Denk je dat je er bij bent?". Bij die vraag kreeg ik natuurlijk nog meer stress want ik wou er super graag bij zijn. Nadat iedereen op gesprek was geweest, wisten we of we erbij zouden zijn of niet. Dit was een zeer stresserende ervaring. Na het moment van de waarheid zijn we direct aan de slag gegaan met het organiseren van acties om centjes in te zamelen voor de rennovatie van een schooltje ter plaatse. Op aanraden van de begeleiders werden we gemotiveerd om zelf een stuk bij te dragen aan de kosten, via een studentenjob. Zo ben ik dankzij dit project kunnen starten bij traiteur-slager St-Pierre. Ik vind het nog altijd het mooiste moment van mijn leven, en had het niet durven dromen dat ik geselecteerd zou worden.

Dit punt leunt sterk aan bij mijn eerste sterke punt, namelijk mijn leergierigheid. Omwille van mijn leergierigheid en durf heb ik de stage in UZ Brussel gedaan.

 

Zwakten (Weakness)

Mijn eerste zwakte is mijn stress. Deze is in de loop der jaren al veel verminderd. Ik heb vooral stress wanneer ik veel opdrachten in een korte tijd moet indienen en deze niet heb kunnen voorbereiden. Dit maak ik meestal mee in de periode vlak voor de examens. Het kan zijn dat je dan nog taken moet indienen. Je wil deze taken nog steeds zo goed mogelijk indienen maar je wilt ook al beginnen leren voor de examens. Meestal komt en gaat mijn stress in deze periode. Ik probeer er dan alles aan te doen om mijn taken af te werken en daarna te beginnen leren aan mijn examens. 

Soms durf ik te weinig risico's nemen. Dit uit zich zich dat ik altijd op save speel. Zo zal ik altijd mijn volledige cursus leren terwijl ik weet dat er over een bepaald hoofdstuk toch geen vragen zullen gesteld worden.

Mijn laatste zwakte is mijn computervaardigheid, ik heb de basis (Microsoft Word, ...) al onder de knie. Specifieke taken, voor een Health Care Manager, zoals het maken van een maandplanning kan ik nog leren. Hier zal ik nog veel aandacht moeten aan besteden tijdens mijn opleiding en u kan hier ook nog meer info over terugvinden onder de pagina "POP".

 

Opportuniteiten (Opportunities)

Voor een job zoals "Health Care Management" kan je veel vacatures terugvinden. Het is een knelpuntberoep, een beroep waar er te weinig kandidaten voor te vinden zijn. Dus dit is zeker een voordeel voor mij als ik mijn studies afwerk.

Als Health Care Manager moet je vloeiend Frans en Engels kunnen praten. Als ik hier aan ga werken tijdens mijn opleiding (POP) zal dit zeker lukken. Ik heb ook zin om mij meer te verdiepen in deze twee talen.

Tenslotte moet je ervaring of interesse hebben in de zorgsector. Dit lijkt voor mij vanzelfsprekend als je voor deze richting hebt gekozen.

Bedreigingen (Threats)

Als Health Care Manager kan het zijn dat je geen vaste werkuren hebt: je moet flexibel zijn. Voor mij is dit geen probleem, maar als ik de keuze kan maken tussen vaste werkuren of geen vaste werkuren, verkies ik toch vaste werkuren. 

Een bedreiging voor een Health Care Manager is technologische verbeteringen. Doordat er steeds meer zaken digitaal kunnen worden gedaan, kan het zijn dat het werk als Health Care Manager niet meer relevant zal zijn. Wat mij bijgebleven is een grote orthodontie praktijk waarbij het aanmelden gebeurt op een scherm waarbij je een nummer toegewezen krijgt. Na zekere tijd als de stoel vrij is word je verzocht om plaats te nemen op de genummerde stoel dit alles zonder een fysiek onthaal.

De technologische en geneeskundige evolutie. De verbetering van de geneeskunde, zal ervoor zorgen dat we minder vlug ziek worden. Door technologische middelen zal het misschien mogelijk worden om aan zelfanalyse te doen, bv vingercensor aangesloten op computer waardoor we gerichter doorverwezen worden en zo minder beroep moeten doen op paramedici.